Szemléletformálók az érdi kerékpáros koncepció mögött

Érd közgyűlése 2009. február 26-án elfogadta Érd kerékpáros koncepciójának a Magyar Kerékpáros Klub és az Érdi Tekergők Egyesület közreműködésével készült dokumentumot.

elnok@kerekparosklub.hu

A jól kidolgozott elképzelés és támogatás a polgárok és a városunk vezetése részéről, érdemi esélyt ad a megvalósításnak. A legfontosabb változás és fejlődés a fejekben kell megérjen.


Magyar Kerékpárosklub közreműködői:

 

László János a Magyar Kerékpárosklub elnöke

 

Sok év külföldi és belföldi vállalkozói munkával szakítva vezetem a szervezetet 2006 év eleje óta. Előtte is sok közösségi ügyben vettem részt aktívan és pici gyerek korom óta kerékpározom. A fenntartható közlekedéssel kapcsolatos tapasztalataimat a Bécsben töltött éveim alatt szereztem. Célom, hogy a Magyar Kerékpárosklub a lehető legerősebb érdekérvényesítő és képviseleti szervezetté váljon. Ennek eléréséhez fontos, hogy nagyon sok tagunk legyen, ezért építjük ki a tagoknak járó kedvezmények - szolgáltatások sorát. Ugyancsak nagyon fontos, hogy a szakmai munkánk magas színvonalú és tudományosan megalapozott legyen. A legnagyobb örömöm ebben a munkában, hogy nagyon sok - az ügyért elkötelezett fiatal - aktivistával dolgozhatom együtt.

 

Bencze-Kovács Virág műszaki tanácsadó

A Budapest Műszaki Egyetem Építőmérnöki karán végeztem városi és környezeti szakirányon. Két és fél évig dolgozam úttervezőként egy mérnökirodában. Az egyetem utolsó évében és a mérnökirodai munkám során ismerkedtem meg a kerékpárral, mint közlekedéstervezési feladattal.
Látva sok más nagyváros kerékpáros kultúráját, célom az, hogy hazánkban is elterjedt, elfogadott közlekedési alternatíva legyen a kerékpározás. Ehhez az önkormányzatok és a tervezők szándéka és összehangolt munkája szükséges. Ennek érdekében a kerékpárosklub műszaki tanácsadójaként a legaktuálisabb hálózatfejlesztéseket igyekszem nyomonkövetni és a tervezési folyamatban a kerékpárral közlekedők érdekeit képviselni.

 

Németh Ders projektmenedzser

2008-ban a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Karán (vezetés-szervezés szak), eddig már több területen dolgoztam gyakornokként és más munkakörökben. A Klubhoz azért csatlakoztam, mert úgy érzem, így komoly hatást tudok kifejteni a kerékpározás elterjedéséért és egy élhetőbb város kialakulásáért. Jelenleg olyan potenciál van Budapesten (és az egész országban), amit – komoly munkával és tudatosan! – ki kell használni, nem lehet veszni hagyni.

Persze kár lenne letagadni a „kaland-faktor” szerepét, amennyiben nem a konvencionális közgázos karrierpályát kezdem el. :)



További képek:
László János az MK elnöke
Virág virággal
Ders esőben is


Az Érdi Tekergők Egyesület közreműködői:



Csengeri Attila
Én a 80-as évek végén költöztem családommal Érdre és szomorúan vettem tudomásul, hogy fiatalként sportolásra nem sok lehetőségem van, mint amit pesten megszoktam (úszás, vízilabda, asztalitenisz, atlétika stb.).
Nincsenek terek, nem olyanok az intézmények, ahol a fiatalok összetudnának jönni.
A közösségi tér és a közösségek, az együtt egymásért gondolkodás hiánya miatt kezdett foglalkoztatni egy egyszerű, majd minden háztartásnál jelenlévő, környezetbarát eszköz a kerékpár csoportos használata.
Bátyámmal Zsolttal, kitaláltunk egy újfajta tájékozódási térképet, ami a logikára és a figyelemre épül. Miután az ötletet jónak találtuk magunk szórakoztatására, úgy gondoltuk miért ne mutatnánk meg másnak is, lehet, hogy mások is élveznék ezt a kikapcsolódási élményt. Így megszerveztük az első versenyünket 1999-ben, amit Tekergőnek neveztünk el.
Fontos számomra, hogy ne csak tekerjünk, hanem lássunk is. Talán ez egy lényeges mondat a kerékpározásról. Ami annyit jelent, hogy ne csak rohanjunk, száguldozzunk, mint ahogy mostanában a legtöbben tesszük, hanem figyeljünk és figyeljük meg természeti és épített környezetünket.
Volt, hogy feltették a kérdést, hogy megéri-e rengeteg időt, pénzt és energiát szánni rá? Mire, a családomra, barátaimra, a hobbimra, az egészségemre, a biztonságomra, a jövőmre? Nem kérdés. Igen megérte.
Külön büszkeség és öröm, hogy az elmúlt tíz év egyesületi közösség révén rengeteg értékes ember ismerkedett meg egymással, barátságok, szerelmek, gyermekek és fantasztikus együtt eltöltött emlékek születtek.
Izgalmas egy olyan területet választani, egyben felismerni a hiányát, melyet addig senki sem vállat fel előtted. Még felemelőbb, amikor egyre többen állnak melléd, egy-egy közös cél eléréséért. Köszönet az ezernyi ember közreműködését.
Jelentősebb főszervezői rendezvényeim: Tekergő tájékozódási versenyek, sporthétvégék, külföldi kerékpáros vándortáborok (F. Loire-menti; I. Firenze-Róma-Pisa; D. Duna-menti), Érd Körbe felvonulás.
Érd és térsége kerékpáros élet és infrastruktúra kialakítása és összefogása.
Használom a lábam, hogy az aszfaltot a cipőmmel koptassam, autóban és kerékpáron ülve, hogy a pedálok a cipőmet koptassák. Mindenkinek ajánlom, próbálja ki mindet, így könnyebben ismerjük meg egymást és leszünk egyenlő partnerek a közlekedésben.
Koptassunk együtt, egymásra figyelve.



Kiss András
A Tekergőkkel 2 éve találkoztam egy ismerősön keresztül. Budatétényi lakos vagyok (előtte 2007-ig Diósd). Közlekedésmérnök végzettséggel, így napközben is hasonló tanulmányokban ügyködök, nemcsak éjjel a Tekergőkkel hobbiból :) Azt mondták az Attiláék, hogy meg kéne ezt a tanulmányt csinálni az MK-val, van rá fogadókészség az Önkormányzatnál, gondoltam, miért is ne. Fontos a téma, nagy a lehetőség.
Motiváció? Nekem személyesen tanulási lehetőség volt, kerékpáros munkában, főleg civilként, civilekkel még nem dolgoztam. Sokat lehetett tanulni az MK-s „kollégáktól”.
Érd emellett jó tesztpályának tűnik, jó lehetőségekkel, de nagy „veszélyekkel”, ha nincs meg egy jól megfogalmazott, körülírt jövőkép, ami felé a város haladni akar. Azt gondoltam, itt a lehetőség egy lehetséges jövőképet kínálni, kívülállóként. A közlekedés pedig ennek a jövőképnek egy kulcstényezője kell, hogy legyen.
Emellett hiszek abban, hogy lehet egy város barátságos (divatosul: élhető) anélkül, hogy az embernek gondot okozna eljutni az orvoshoz vagy a hivatalba. De ha ezt mindenki autóval teszi, mindenkinek rossz lesz.
Ugyanakkor nem vagyok megrögzött biciklis, sem elvakult autóellenes. Csak azt gondolom, hogy minden eszköznek megvan a helye a közlekedésben. Az autónak is, de nem kell a sarki boltba is azzal, minden nap…
A kerékpár tehát? Közlekedési eszköz. Hétköznap lehet használni munkába járásra, hétvégén meg kirándulni menni. És városon belül még hatékony is. És nem büdös... :)



Süle Zsolt
Amikor 12 éve Érdre költöztem, kerékpározásra alkalmasnak láttam Érdet és azt gondoltam a gyerekeimet majd amikor csak lehet bringával visszük óvodába, aztán ahogy nőnek, önállóan tekernek az iskolába s vissza.
Még mindig kerékpározásra alkalmasnak látom Érdet a magam számára de a gyerekeim egyre kevésbé merem egyedül elengedni, pedig ügyesek és gyakorlottak a közlekedésben.
Az érdi közlekedési helyzet (más problémákkal együtt) folyamatosan romlik, ami tettekre sarkalt. A problémát kicsit tanulmányozva hamar megértettem, hogy nem az "aszfaltozás" a megfejtés.
7-8 éve kezdtem bringáztatni a közvetlen környezetem, 3-4 éve ezt nagyobb körben és intenzívebben teszem.

Kerékpározni szükséges!
Miért? Mert a helyváltoztatás nagyszerű és alapvető eszköze, ami sok problémát old meg és csak keveset generál.
Az én szemléletem szerint a gyaloglás, a futás, a kerékpározás és az úszás a legalapvetőbb mozgásformák, amiről a homo sapiensnek nem szabad lemondani. Aztán következik a többi.

Kapcsolódó oldalak

Legyen Érden barátság! Kerékpáros!

2009. február 1.

Elkészült az Érdi Kerékpáros Koncepció, ami arról szól, mi kell ahhoz, hogy kerékpárosbarát legyen városunk.

Érdi Kerékpáros Koncepció

2009. január 7.

Érd MJV Önkormányzata megbízásából a Magyar Kerékpáros Klub és az Érdi Tekergők Egyesület közreműködésével elkészült és az Önkormányzat számára átadásra került az Érdi Kerékpáros Koncepció javaslata.

Keresés

Hirdetés

Hirdetés